وزیر کشور: طرح تقسیم استان تهران در دست بررسی است تجلیل از فعالان و مبلغان فرهنگی منطقه پدافند هوایی شمال شرق در حرم مطهر رضوی ویدئو | بخش‌هایی از هم‌خوانی معلمان در دیدار امروز با رهبر انقلاب چین تست‌های دریایی ناو هواپیمابر نسل بعدی را آغاز کرد کاهش ۲۶۷ میلیون دلاری کمک‌ها به نماینده سازمان ملل در فلسطین ترامپ بار دیگر اعضای ناتو را تهدید کرد نخست‌وزیر اوکراین از برنامه خرید ۳۰۰ هزار پهپاد جدید خبر داد یک مقام سازمان ملل حمله به رفح را «یک تراژدی غیرقابل وصف» دانست دبیرکل سازمان ملل دستور داد؛ درباره گور‌های جمعی در رفح تحقیق شود اسرائیل: حزب‌الله از مرز‌ها دور نشود جنوب لبنان را اشغال می‌کنیم زلنسکی: انتظار داریم پس از پایان جنگ به عضویت ناتو درآییم گروسی به ایران می‌آید رهبر معظم انقلاب در دیدار معلمان: تشکر از معلم برای توجه دادن افکار عمومی به اهمیت معلم است + فیلم و تصاویر مدیرکل سازمان جهانی بهداشت: حمله اسرائیل به رفح یک فاجعه انسانی است آمریکا: برنامه ای از اسرائیل برای رفع نگرانی ها درباره رفح ندیده ایم محمد علی الحوثی: با آتش بازی نکنید حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) اکثریت صهیونیست‌ها خواستار استعفای نتانیاهو هستند ادعای بایدن: حماس تنها مانع آتش بس فوری در غزه است اصابت ۳ موشک جدید به شمال فلسطین اشغالی ناگفته‌های سردار حاجی‌زاده از عملیات وعده صادق + فیلم
سرخط خبرها

بسته پیشنهادی برای مجلس دوازدهم | منتخبان مردم مشهد، مشهدالرضا (ع) را فراموش نکنند

  • کد خبر: ۲۱۵۲۴۳
  • ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱
  • ۱
بسته پیشنهادی برای مجلس دوازدهم | منتخبان مردم مشهد، مشهدالرضا (ع) را فراموش نکنند
مشهد با مطالبات معوقه انبوهی در پشت در‌های بهارستان روبه‌روست؛ مطالباتی که در سال‌های گذشته بار‌ها از آن گفته و شنیده‌ایم.

به گزارش شهرآرانیوز،  اما برای تحقق بودجه زیارت، ترمیم زخم‌های حاشیه‌شهر، اعتبار ملی و درخور شأن مشهد، توسعه صادرات محلی، آب، بافت پیرامون حرم، پروژه‌های ریلی و آزادراهی و بسیاری مطالبات دیگر، اکنون مسیری هموار برای منتخبان ملت فراهم شده است؛ مسیری که حاصل اعتماد مردم مشهد و انتخاب چهره‌های یادشده است.

اکنون که ترکیب سه نماینده از مجموع پنج نماینده منتخب شهر برای مجلس شورای اسلامی در دوره دوازدهم مشخص شده است، با نصرا... پژمانفر، میثم ظهوریان و علی‌اصغر نخعی‌راد درباره شبکه مسائل شهر، اولویت‌های مدنظر منتخبان برای پیگیری در تهران و قول‌وقرار‌های آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم، با این توضیح که در آینده با تفصیل بیشتر با هرکدام از منتخبان گپ‌وگفت خواهیم کرد.

***

منتخب مردم مشهد در مجلس دوازدهم شورای اسلامی وعده داد

تلاش برای ارتقای اعتبار و امکانات مشهد در کشور

حجت‌الاسلام والمسلمین نصرا... پژمانفر که قرار است در چهارمین دوره پیاپی به‌عنوان یکی از نمایندگان مشهد در مجلس شورای اسلامی حاضر شود، سال۱۳۴۳ در شهر تهران متولد شده است و در کارنامه‌اش سابقه حضور در جبهه‌های جنگ، همکاری با جامعةالمصطفی‌العالمیه در مشهد، معاونت آموزش و پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان و سه دوره نمایندگی مجلس از حوزه مشهد و کلات را دارد. وی اکنون نیز در مجلس شورای اسلامی رئیس کمیسیون اصل ۹۰ است.

وی همانند دوره یازدهم، در دوره دوازدهم نیز نصرا... پژمانفر اولین وکیل مردم مشهد برای مجلس شورای اسلامی است. با وی درباره دغدغه هایش برای شهر و مشکلات مشهد گفتگو کردیم و قول و قرارهایش برای این شهر در مجلس دوازدهم را  شنیدیم.

وی با بیان اینکه همه اذعان می‌کنند مشهد شهری ملی و بین المللی است، اما بودجه و اعتبار اختصاص یافته، در تراز این شهر نیست، افزود: بخش زیادی از جمعیت مقیم مشهد را اتباع بیگانه‌ای تشکیل می‌دهند که در حاشیه شهر حضور دارند. وی پذیرایی چند ده میلیونی سالانه از زائران ایرانی و خارجی را یکی دیگر از مسائل مهم مشهد اعلام کرد و گفت: علاوه بر اینکه مشهد برای این مهم بودجه ملی ندارد، مثل روز روشن است که این شهر با مسائل متعدد دیگری در حوزه آب و زیرساخت‌های انرژی مواجه است که این موارد نیز نیازمند توجه ویژه است.

مشهد را واقعی ببینیم

منتخب مردم مشهد برای مجلس دوازدهم با بیان اینکه باید به سمتی برویم که نیاز‌های این شهر را به صورت واقعی ببینیم و برای حل آن‌ها تلاش کنیم، تصریح کرد: به سبب جایگاه ویژه مشهد، باید این شهر را همانند تهران ببینیم؛ مشهد جایگاه ویژه‌ای در زیارت دارد. درست است که جمعیت تهران از مشهد بیشتر است، اما مشهد در نوع خودش فشار‌ها و مشکلات ویژه‌ای دارد و مسئولان اگر می‌خواهند برای این شهر آبروداری کنند، اقتضا می‌کند به صورت ویژه مسائل و مشکلات این شهر را مورد رسیدگی و توجه قرار دهند و اعتبارات ویژه‌ای برای آن در نظر بگیرند.

حمل و نقل ملی با بودجه محلی؟

وی با گریز مجدد به مسئله حضور زائران در مشهد بیان کرد: به غیر از جمعیت ۳.۵ میلیونی مشهد، ناوگان حمل و نقل عمومی مشهد باید جوابگوی سرویس دهی به زائران نیز باشد، اما اعتبارات شهر جوابگوی گسترش شبکه مترو و اتوبوس نیست.

وی با انتقاد از تفاوت‌های فاحش میان مشهد و پایتخت گفت: چرا شهردار تهران باید بتواند در هیئت دولت حضور داشته باشد، با همه اعضای دولت رایزنی کند و امکانات و امتیاز‌های ویژه‌ای برای این شهر دریافت کند، اما این امتیاز برای مشهد وجود نداشته باشد.
پژمانفر افزود: مسئولان ملی از ضرورت رسیدگی به زیارت، حل و فصل معضلات اتباع بیگانه و خیلی موارد دیگر برای مشهد سخن می‌گویند، اما پای اعتبار و توجه به این شهر که‌ می‌رسد، کسی پاسخگو نیست.

جمعیت ۸ درصد، امکانات ۶ درصد

وی همچنین با انتقاد از شیوه عدالت توزیعی برای تخصیص امکانات و اعتبارات ملی به استان ها، تصریح کرد: خراسان رضوی ۸ درصد جمعیت و مساحت کشور را در اختیار دارد، اما بودجه این استان تنها ۶ درصد اعتبارات ملی است؛ ضمن اینکه از همین اعتبار به ۳۰ میلیون زائر نیز خدمت رسانی می‌شود. این بی عدالتی است و نتیجه اش این می‌شود که خراسان رضوی و مشهد با شرایط سختی مواجه می‌شوند.
وی با مرور برخی دیگر از مشکلات کلان شهر مذهبی مشهد گفت: مشهد مشکلات زیست محیطی و کوه خواری دارد که باید برای همه این موارد تدبیری اندیشیده شود. بسیای از مشکلات مشهد به صورت مسائل حادی درآمده است که حل و فصل آن‌ها اعتبار و زمان زیادی می‌خواهد.

پژمانفر ادامه داد: متأسفانه در مسئله آب به سمتی پیش رفته ایم که کشاورزان از حقابه خود هم محروم شده اند و در برخی موارد به آن‌ها اجازه داده نمی‌شود حتی به صورت مدرن هم اقدام به مدیریت منابع آبی برای کشاورزی کنند.

***

منتخب مردم مشهد رئوس برنامه‌هایش برای مجلس دوازدهم را تشریح کرد

تلاش برای ارتقا هویت، عدالت و پیشرفت در مشهد

میثم ظهوریان، منتخب چهل‌وسه‌ساله مردم مشهد برای مجلس دوازدهم که دکترای مدیریت (گرایش رفتار سازمانی) دارد، در کارنامه کاری‌اش مدیریت توسعه و تحول آستان‌قدس‌رضوی، مدیریت اندیشکده توسعه منطقه‌ای خراسان‌رضوی، ریاست دفتر مطالعات فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد و... را دارد. با وی درباره اولویت‌ها و اهداف کاری‌اش در مجلس دوازدهم گفتگو کردیم.

ظهوریان با بیان اینکه وقتی از مشهد و مشکلاتش صحبت می‌کنیم، بخشی از این مشکلات در طول مشکلات کشور است، گفت: به‌عنوان مثال اگر از حاشیه مشهد سخن به میان می‌آید، باید مسئله را کلان‌تر بررسی و ارزش‌یابی کنیم.
وی ادامه داد: مسئله فقر و استضعاف در حاشیه مشهد، گاهی به متن شهر مشهد هم سرایت کرده است و گاهی نیز از آن به‌عنوان مسئله‌ای ملی در کشور یاد می‌شود.

تلاش برای احیای اصل تناسب تورم و درآمد

وی با اشاره به اینکه جنس کار نمایندگان مشهد درباره حاشیه این شهر از جنس سیاست‌گذاری است، تصریح کرد: متأسفانه مجموعه‌ای از سیاست‌ها و سیاست‌گذاری‌ها در گذشته به فقر و محرومیت منجر شده است و نمایندگان مجلس باید این سیاست‌ها را تغییر دهند.
ظهوریان با توضیح بیشتر دراین‌باره، اضافه کرد: در قانون و در بخش دستمزد، به‌صراحت اعلام شده است که افزایش حقوق باید متناسب با نرخ تورم باشد و مجلس باید برای احیای اصول قانونی دراین‌زمینه پای کار باشد.

عضو منتخب مردم مشهد برای مجلس دوازدهم گفت: بار و فشار اصلی اجرانشدن این قانون روی دوش طبقه حقوق‌بگیر است، ضمن اینکه در بخش یارانه‌ها نیز طبق آمار رسمی سازمان برنامه‌وبودجه، دهک بالای جامعه ۲۵ برابر بیشتر از دهک‌های پایین از یارانه‌های انرژی استفاده می‌کند. دراین‌باره نیز باید انرژی به‌صورت و در قالب سهم‌بندی و متناسب با اعضای خانوار توزیع شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بستر اصلی پیگیری‌هایش در خانه ملت حول سه محور هویت، عدالت و پیشرفت خواهد بود، بیان کرد: یکی‌دیگر از اولویت‌هایی که در مجلس باید پیگیری شود، به توسعه مشهد برمی‌گردد. با وجود اینکه در اسناد آمایش، توسعه مشهد به‌سمت غرب منع شده است، به‌دلیل سیاست‌های سرمایه‌سالار و همچنین محدودیت اراضی، مشهد به‌سمت غرب توسعه پیدا کرده است و بارگاه منور رضوی دیگر در مرکز شهر قرار ندارد.

ظهوریان گفت: تغییر این الگو کمک می‌کند تا توازنی در این مدل ایجاد شود.
از وی درباره مشکلات بافت پیرامون حرم پرسیدیم و منتخب مجلس دوازدهم بیان کرد: در طرح‌های تاش و مهرازان برای بهسازی بافت پیرامون حرم‌مطهررضوی، موازنه اجتماعی لحاظ نشد و آسیب‌های زیادی متوجه این بافت شد که شامل کاهش جمعیت بافت، تجاری‌سازی بی‌ضابطه، آسیب به حریم منظری حرم و... از این جمله است.

ظهوریان بیان کرد: در طرح جدید شورای‌عالی شهرسازی و معماری، به مواردی مانند تقویت و احیای بافت هویتی به‌صورت دائم، گسترش لکه‌های هویتی و جمعیتی، اقامت ارزان در اطراف حرم و کاهش بلندمرتبه‌سازی در حرم پرداخته شده است و باید مطابق با این مدل کار را پیش ببریم.

***

۵ کلان برنامه منتخب مردم مشهد در مجلس دوازدهم

شهر ملی بودجه ملی می‌خواهد

علی‌اصغر نخعی‌راد، وکیل پنجاه‌وهشت‌ساله مشهدی که سابقه حضور در چهارمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد و ریاست کمیسیون حقوقی و اقتصادی‌اش را در کارنامه دارد، درباره دغدغه‌ها و برنامه‌هایش برای مشهد از پنج کلان‌برنامه درباره بودجه مشهد، توسعه اقتصاد و صادرات استان، مسیر زیارت، بودجه زیارت و حاشیه‌شهر مشهد سخن می‌گوید و معتقد است که در کنار تلاش نمایندگان مشهد و استان برای رسیدگی به مشکلات این شهر، باید مسائل مشهد به‌صورت ملی دیده شود و دولت به‌شکلی ویژه به رفع معضلات این کلان‌شهر مذهبی توجه کند.

وی در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه مشهد با وجود جایگاه ویژه‌ای که در کشور دارد، همواره کم‌وکاستی‌های زیادی داشته است، گفت: یکی از مهم‌ترین کمبود‌های این شهر، تعیین عادلانه بودجه برای این شهر و پرداخت آن است.
وی ادامه داد: نمی‌توانیم از مشهد توقع شهری ملی با خدماتی ملی داشته باشیم، اما همواره شاهد تخصیص‌های دور از عدالت برای این شهر باشیم.

بودجه مشهد، متناسب با مشهد باشد

نخعی‌راد افزود: البته این نسخه‌ای است که درباره بسیاری از شهر‌ها و نقاط دور از پایتخت نیز صدق می‌کند، اما جایگاه مشهد بسیار ویژه است و باید به‌صورت ویژه به آن توجه شود.

یکی‌دیگر از نقد‌های نخعی‌راد به وضعیت موجود استان و مشهد این است که این استان با وجود اینکه با دو کشور همسایه است، نتوانسته است از ظرفیت موجود برای توسعه و شکوفایی اقتصادی خود بهره ببرد.

به گفته وی، این تفاوت را نیز می‌توان با فعالیت گسترده و تبادلات اقتصادی زیاد استان‌های غربی با همسایگان غرب و شمال‌غرب و فعالیت نه‌چندان مناسب گمرکات خراسان‌رضوی با دو کشور همسایه مقایسه کرد؛ بنابراین باید در مجلس آینده زمینه برای توسعه گمرکات و تبادلات اقتصادی خراسان‌رضوی با همسایگانش فراهم شود.

جاده‌های ناهموار

نخعی‌راد با بیان اینکه مشهد به‌عنوان پایتخت معنوی ایران باید مسیر‌های جاده‌ای هموار داشته باشد، گفت: با وجود اینکه طبق برنامه قرار بود آزادراه حرم‌تاحرم تا سال ۱۳۹۵ به بهره‌برداری برسد، هنوز هیچ فعالیت مثبتی برای آغاز این مسیر در خراسان‌رضوی انجام نشده است.

وی افزود: زائرانی که از مسیر زمینی به قصد مشهد وارد جاده می‌شوند، در این مسیر با مخاطرات زیادی روبه‌رو هستند و نمایندگان خراسان‌رضوی و استان‌های سمنان و قم باید برای تکمیل این آزادراه به‌طور جدی پای کار باشند.

زیارت بودجه می‌خواهد

منتخب مردم مشهد برای مجلس دوازدهم با اشاره به اینکه زیرساخت‌های زیارت باید به‌درستی تأمین شود، ادامه داد: یکی از این زیرساخت‌ها، بودجه‌ای به‌نام زیارت است که تاکنون آن‌گونه که بایدوشاید به آن توجه نشده است و باید تلاش کنیم در مجلس این بودجه را احیا کنیم.

نخعی‌راد که برای پیروزی در انتخابات «شفافیت» را به‌عنوان شعار راهبردی‌اش انتخاب کرده بود، گوشه‌چشمی هم به مسائل و مشکلات متعدد حاشیه مشهد داشت و گفت: حاشیه مشهد از شبکه مشکلات متعددی رنج می‌برد و برای رفع بسیاری از این مشکلات، دولت باید به‌صورت جدی پای کار باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
0
0
بسته جدید گرانی بیشتر سود بیشتر طبق معمول امام زمان به داداین مردم برسد
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->